Klimatycznie o Gorzowie
Klimaty bywają zmienne – towarzyskie, polityczne, związane z pogodą. Tym razem skupmy się na tym ...
Dzierżyńska Karolina: Skwierzyna dawniej i dziś = Schwerin an der Warthe Einst und Heute / [tł. Róża Wawrzyniak]. – Kwidzyn : Vega Studio Adv. Tomasz Müller, 2012. – 48 s. : fot. ; 23 cm.
Fragment publikacji:
Skwierzyńska starówka
Urbanistyczny układ starówki nie uległ zasadniczo zmianie od czasów średniowiecza. Po każdym pożarze odbudowa następowała według dawnego planu. Prace przebiegały szybko, ponieważ miasto posiadało dużo terenów leśnych. Wśród mieszkańców funkcjonowało nawet powiedzenie, że „jak długo Warta płynie, nie zabraknie drewna w Skwierzynie".
Skwierzyna z przełomu XVIII i XIX wieku posiadała wąskie, niebrukowane uliczki biegnące w kierunku rynku oraz bram miasta: Zemskiej na zachodzie i Chełmskiej na wschodzie. Ulice Kierunkowa (dziś Piłsudskiego i Niepodległości), Rowowa (dzisiejsza Powstańców Wlkp.) oraz Krzywa (Jagiełły) stanowiły główny ciąg komunikacyjny miasta. Ich charakterystyczny układ odróżnia stara jego część od tej XIX – wiecznej.
Die Alstadt von Schwerin/W.
Die städtebauliche Anordnung der Altstadt unterlag eigentlich keinen wesentlichen Änderungen seit dem Mittelalter. Nach jedem Brand wurde die Stadt nach den damaligen Plänen wiederaufgebaut. Die Arbeiten verliefen schnell, denn die Stadt besaß viele Waldgebiete. Unter den Einwohnern galt der Spruch: „Solange die Warthe fließt, wird es in Schwerin/W, nicht an Holz mangeln."
Schwerin/W, hatte zur Wende des 18. und 19. Jahrhunderts enge, ungepflasterte Gassen, die in Richtung Marktplatz und der Städtischen Tore, das Semritzer im Westen und das Gollmützer im Osten, verliefen. Die Straßen: Rieht Straße (heute Piłsudski und Niepodległości), die Grabenstraße (heute Powstańców Wlkp.) sowie die Krumme Straße (Jagiełło) bildeten die wichtigsten Verkehrswege der Stadt. Ihre charakteristische Anordnung unterscheidet sich in ihrem alten Teil von dem aus dem 19Jh.