Klimatycznie o Gorzowie
Klimaty bywają zmienne – towarzyskie, polityczne, związane z pogodą. Tym razem skupmy się na tym ...
Problematyka przymusowych przesiedleń i stosunków polsko-niemieckich po 1945 roku jako przedmiot badań historycznych i praktyki szkolnej / pod red. Pawła Migdalskiego, Edwarda Włodarczyka i Roberta Maiera ; [przekł. Krzysztof Gołda] ; Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa. – Szczecin : Wydawnictwo "Dokument" – Oficyna Archiwum Państwowego, 2007. – 164 s. ; 24 cm.
Spis treści:
Wstęp
Jan M. Piskorski: "Zamknęliśmy drzwi na klucz"… Zagadnienia przymusowych przesiedleń oraz problem pogodzenia się z pamięcią w kontekście zadań historii najnowszej
Philipp Ther: Dyskurs o wypędzeniu i pułapce pamięci
Piotr M. Majewski: Główni aktorzy debaty o przymusowych migracjach ludności w Polsce (1989-2004)
Hans Henning Hahn: Wokół dyskursu o wypędzeniach w Republice Federalnej Niemiec. Refleksje historyka
Jerzy Kochanowski: Migracje przymusowe w polskich podręcznikach szkolnych. Kilka spostrzeżeń osobistych
Robert Maier: Status tematu "migracje przymusowe" w niemieckich podręcznikach szkolnych
Małgorzata Ruchniewicz: Ludzie na drogach. Przymusowe migracje ludności w latach czterdziestych na terytorium Polski
Jerzy Kranz: Historia, wysiedlenia i pozycje prawne Niemiec
Thomas Henne, Miriam Saage-Maaß: Geneza oraz implikacje prawne federalnego prawa o świadczeniach wyrównawczych w latach pięćdziesiątych XX wieku
Wilma Abeles Iggers: Problematyka wypędzeń z punktu widzenia naocznego świadka i historyka
Program XXXI Konferencji Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej w Szczecinie