“Duża i mała ojczyzna” w świadomości historycznej, źródłach i edukacji

 

 

 

 

 

 

"Duża i mała ojczyzna" w świadomości historycznej, źródłach i edukacji / pod red. Bogumiły Burdy i Małgorzaty Szymczak. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2010. – 328 s. : il. ; 24 cm.

 

Spis treści:
Wstęp

Część I: Pogranicza z perspektywy historycznej
Danuta Konieczka-Śliwińska
: Region i regionalizm w badaniach historycznych

Urszula Świderska-Włodarczyk: „Mata ojczyzna" i patriotyzm lokalny w systemie wartości szlacheckich w Polsce na przełomie średniowiecza i czasów nowożytnych

Marian Mudry: Poszukiwania tożsamości narodowej i pojęcie ojczyzny w dziewiętnastowiecznej Galicji (na przykładzie „gente Rutheni, natione Poloni")

Olena Arkusza: Polacy i Ukraińcy w Galicji wobec „dużych i małych ojczyzn ". Ewolucja pojęcia ojczyzny jako wynik modernizacji świadomości narodowej na przełomie XIX i XX stulecia

Paweł Olszewski: Specyfika polityki Rosji carskiej na „kaukaskim pograniczu " do 1914 roku

Małgorzata Olszewska: „Mała ojczyzna" w edukacji dzieci i młodzieży szkół publicznych na Wołyniu w latach 1921-1939

Bogumiła Husak: Szlichtyngowa na łamach tak zwanej Heimatzeitung „Das Fraustädler Ländchen"

Hałyna Bodnar: „Mała ojczyzna" w świadomości Ukraińców przesiedlonych z Polski po II wojnie światowej

Stefan Dudra: Ukraińskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne na Ziemi Lubuskiej

Iwona Jóźwiak: Funkcja integracyjna oświaty w stosunku do ludności rodzimej na Warmii i Mazurach w pierwszym powojennym piętnastoleciu. Szkolnictwo podstawowe i średnie

Maciej Szaniawski: Specyfika szkolnictwa województwa śląsko-dąbrowskiego w dokumentach przedstawianych przez wizytatorów w latach 1945-1950

Barbara Kubis: Spojrzenie na powojenną (1945-1946) Ziemię Lubuską po czterdziestu latach w relacji Herberta Lipińskiego

Część II: Współczesność na pograniczach
Andrzej Stępnik
: Polska – Ukraina. Idea strategicznego partnerstwa a edukacja historyczna (perspektywa polska)

Magdalena Lachowicz: Symbolika „dużej i małej" ojczyzny w świadomości współczesnych Rusinów karpackich w warunkach pogranicza kulturowego

Maria Stinia: „Mała ojczyzna" w świadomości regionalnej młodzieży licealnej Nowej Huty

Maria Bieniek: „Dawnej, historycznej Warmii już nie ma…". Pogranicze kulturowe w mikroperspektywie

Kinga Hartmann, Dariusz Dolański: Zrozumieć historię – kształtować przyszłość. Regionalny wymiar wielkiej historii

Wiesław Hładkiewicz, Daniel Koteluk: „Małe ojczyzny"  potomków arystokracji niemieckiej i francuskiej na Środkowym Nadodrzu

Zdzisław Stankiewicz: Patriotyzm w globalnej wiosce – dylematy ideowe i wychowawcze

Część III: Z zagadnień dydaktycznych
Hanna Wójcik-Łagan
: O historii regionalnej i mikrohistorii w szkole

Beata Urbanowicz: Regionalizm w edukacji szkolnej w latach 1920-2003

Krystyna Wróbel-Lipowa, Mariusz Ausz: Edukacja regionalna w działalności Muzeum Wsi Lubelskiej

Małgorzata Machałek: Wydarzenia szczecińskiego Grudnia '70 i Stycznia '71 jako elementy budowania świadomości historycznej i regionalnej uczniów

Dariusz Szewczuk: Koncepcja ścieżki regionalnej związanej z historią i kulturą Lubelszczyzny

Teresa Maresz: Rzeka Bug granicą narodów, o dziejach których uczniowie dowiadują się ze współczesnych podręczników do historii

Anna Glimos-Nadgórska: Dziewiętnastowieczne źródła do dziejów szkolnictwa podstawą do tworzenia ścieżki edukacyjnej o Będzinie

Kamil Śtepanek: Refleksje na temat włączenia historii pogranicza do nauczania historii