Klimatycznie o Gorzowie
Klimaty bywają zmienne – towarzyskie, polityczne, związane z pogodą. Tym razem skupmy się na tym ...
"Duża i mała ojczyzna" w świadomości historycznej, źródłach i edukacji / pod red. Bogumiły Burdy i Małgorzaty Szymczak. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2010. – 328 s. : il. ; 24 cm.
Spis treści:
Wstęp
Część I: Pogranicza z perspektywy historycznej
Danuta Konieczka-Śliwińska: Region i regionalizm w badaniach historycznych
Urszula Świderska-Włodarczyk: „Mata ojczyzna" i patriotyzm lokalny w systemie wartości szlacheckich w Polsce na przełomie średniowiecza i czasów nowożytnych
Marian Mudry: Poszukiwania tożsamości narodowej i pojęcie ojczyzny w dziewiętnastowiecznej Galicji (na przykładzie „gente Rutheni, natione Poloni")
Olena Arkusza: Polacy i Ukraińcy w Galicji wobec „dużych i małych ojczyzn ". Ewolucja pojęcia ojczyzny jako wynik modernizacji świadomości narodowej na przełomie XIX i XX stulecia
Paweł Olszewski: Specyfika polityki Rosji carskiej na „kaukaskim pograniczu " do 1914 roku
Małgorzata Olszewska: „Mała ojczyzna" w edukacji dzieci i młodzieży szkół publicznych na Wołyniu w latach 1921-1939
Bogumiła Husak: Szlichtyngowa na łamach tak zwanej Heimatzeitung „Das Fraustädler Ländchen"
Hałyna Bodnar: „Mała ojczyzna" w świadomości Ukraińców przesiedlonych z Polski po II wojnie światowej
Stefan Dudra: Ukraińskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne na Ziemi Lubuskiej
Iwona Jóźwiak: Funkcja integracyjna oświaty w stosunku do ludności rodzimej na Warmii i Mazurach w pierwszym powojennym piętnastoleciu. Szkolnictwo podstawowe i średnie
Maciej Szaniawski: Specyfika szkolnictwa województwa śląsko-dąbrowskiego w dokumentach przedstawianych przez wizytatorów w latach 1945-1950
Barbara Kubis: Spojrzenie na powojenną (1945-1946) Ziemię Lubuską po czterdziestu latach w relacji Herberta Lipińskiego
Część II: Współczesność na pograniczach
Andrzej Stępnik: Polska – Ukraina. Idea strategicznego partnerstwa a edukacja historyczna (perspektywa polska)
Magdalena Lachowicz: Symbolika „dużej i małej" ojczyzny w świadomości współczesnych Rusinów karpackich w warunkach pogranicza kulturowego
Maria Stinia: „Mała ojczyzna" w świadomości regionalnej młodzieży licealnej Nowej Huty
Maria Bieniek: „Dawnej, historycznej Warmii już nie ma…". Pogranicze kulturowe w mikroperspektywie
Kinga Hartmann, Dariusz Dolański: Zrozumieć historię – kształtować przyszłość. Regionalny wymiar wielkiej historii
Wiesław Hładkiewicz, Daniel Koteluk: „Małe ojczyzny" potomków arystokracji niemieckiej i francuskiej na Środkowym Nadodrzu
Zdzisław Stankiewicz: Patriotyzm w globalnej wiosce – dylematy ideowe i wychowawcze
Część III: Z zagadnień dydaktycznych
Hanna Wójcik-Łagan: O historii regionalnej i mikrohistorii w szkole
Beata Urbanowicz: Regionalizm w edukacji szkolnej w latach 1920-2003
Krystyna Wróbel-Lipowa, Mariusz Ausz: Edukacja regionalna w działalności Muzeum Wsi Lubelskiej
Małgorzata Machałek: Wydarzenia szczecińskiego Grudnia '70 i Stycznia '71 jako elementy budowania świadomości historycznej i regionalnej uczniów
Dariusz Szewczuk: Koncepcja ścieżki regionalnej związanej z historią i kulturą Lubelszczyzny
Teresa Maresz: Rzeka Bug granicą narodów, o dziejach których uczniowie dowiadują się ze współczesnych podręczników do historii
Anna Glimos-Nadgórska: Dziewiętnastowieczne źródła do dziejów szkolnictwa podstawą do tworzenia ścieżki edukacyjnej o Będzinie
Kamil Śtepanek: Refleksje na temat włączenia historii pogranicza do nauczania historii