Słowiańskie siedlisko
19 grudnia 2024 r., w Ośrodku Integracji i Aktywności, podczas Dyskusyjnego Klubu Książki, dyskutowano o ...
Dnia 11 marca 2024 roku w Ośrodku Integracji i Aktywności odbyły się warsztaty edukacyjno-plastyczne dla dzieci z Zespołu Kształcenia Specjalnego Nr 1 w Gorzowie Wielkopolskim.
Zagadnienie związane z kolorem wydaje się tematem ciekawym, ponieważ we współczesnym świecie kolor towarzyszy nam na co dzień w życiu występując pod przybraną nazwą barwy. Jednak czy spoza przykładów w ujęciu plastycznym jak np. czerwony, zielony jesteśmy w stanie wyodrębnić procesy przetwarzania koloru w zakresie filmowej projekcji?
Uczestnicy mogli na „własne oczy” przekonać się, że kolor niejedno ma imię i wiąże się z terminologią TECHNICOLORU (proces nakładania na siebie filtrów: czerwonego i zielonego) czy też WIRAŻYZACJI (barwienia taśmy filmowej). Te dwa skomplikowane pojęcia przynależne do Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Republiki Weimarskiej doprowadziły do rewolucyjnych przemian w kinematografii i tak od zwykłych podstawowych kolorów (czerń i biel) – ukazujących szarość codzienności, doszliśmy do eksplozji wrażeń przy użyciu palety barw przedstawiających: porę dnia (oranż, niebieski), wnętrza (różowy) czy też towarzyszący nastrój (czerwień).
Będąc na „finiszu” opowieści o fragmencie historii kina dobiliśmy do brzegu wykonując pracę plastyczną pt. „szachownica”, która miała symbolizować ekran filmowy nasycony różnymi barwami tak, aby uczestnik patrząc na pracę mógł za pomocą wyobraźni opisać to co niewyobrażalne oraz wyrazić towarzyszące emocje.
Warsztaty, można powiedzieć, były idealną korelacją do nagrodzonego na gali OSCARY 2024 w kategorii „najlepszy film” dzieła pt. OPPENHEIMER w reż. Christophera Nolana ze względu na opozycję koloru względem otaczającego nas życia (statyczność połączona z dynamizmem).
Tekst: Krzysztof Szymkowiak
Fotografia: Beata Toruńska