Koncert kameralny „Być jak Wieniawski” z cyklu „Słowo i Muzyka”
15 marca 2023 r w Bibliotece Herberta odbył się koncert kameralny „Być jak Wieniawski” z cyklu „Słowo i Muzyka”. Organizatorem wydarzenia była Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wielkopolskim przy współpracy Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Organowej i Kameralnej „Sauerianum” w Drezdenku. Koncert poprowadził Wiesław Pietruszak – współzałożyciel i Prezes Stowarzyszenia, promujący młodych i utalentowanych wirtuozów. Muzyczne wydarzenie było kolejną okazją do artystycznych przeżyć w Bibliotece Herberta.
Słuchacze mieli okazje wysłuchać:
1 Sonaty na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego;
1 części Sonaty na skrzypce i fortepian d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego;
2 sonaty skrzypcowej G-dur, Op. 13 Edvarda Griega;
miniatury instrumentalnej: “Źródło Aretuzy” z cyklu “Mity”, Op. 30 Karola Szymanowskiego;
Etiudy w formie walca Op. 52 Nr 6 Eugene Ysaye
a na bis – Czardasza Vittorio Monti‘ego,
w wykonaniu studenta prof. Marcina Baranowskiego – Jakuba Staszela (skrzypce) oraz Yang Xu-Czai (fortepian) z Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w klasie prof. Ewy Murawskiej oraz prof. Marcina Baranowskiego.
M. Barczyńska-Kowańdy
Fot. B. Bloch
JAKUB STASZEL
urodził się 16 kwietnia 2003 roku. Naukę gry na instrumencie rozpoczął w pierwszej klasie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Krakowie. Od roku 2016 uczęszczał do gimnazjum w Krakowie, kontynuując naukę gry na skrzypcach pod opieką prof. Katarzyny Balas w Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego. W latach 2015-2016 uczestniczył w programie mistrzowskiej edukacji artystycznej „Lusławicka Orkiestra Talentów” w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Od 2016 roku był stypendystą Fundacji Pro Musica Bona. W latach 2018 i 2019 roku przyznano mu stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2018 jest członkiem Penderecki Youth Orchestra, w charakterze koncertmistrza. Brał udział w wielu kursach muzycznych: Morningside Music Bridge w Calgary, Zimowa Akademia Muzyki w Lusławicach, Międzynarodowe kursy Łańcucie, Zakopiańska Akademia Sztuki, podczas których pracował pod kierunkiem prof. prof. Marcina Baranowskiego, Agaty Szymczewskiej, Janusza Wawrowskiego, Łukasza Błaszczyka, Bartosza Bryły.
Obecnie jest studentem prof. Marcina Baranowskiego.
Laureat bardzo wielu nagród na konkursach muzycznych m. in:
- II Nagroda – II Ogólnopolski Konkurs Miniatury Skrzypcowej, Warszawa 2016.
- I Nagroda oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora Henryka Wieniawskiego – XII Ogólnopolskie Forum Młodych Instrumentalistów im. Karola i Antoniego Szafranków, Rybnik 2016.
- III Nagroda – 41 Ogólnopolski Konkurs Bachowski, Zielona Góra 2017.
- I Nagroda – VII Młodzieżowy Konkurs na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego, Tomaszów Mazowiecki 2018.
- II Nagroda – VII Międzynarodowy Konkurs im. Janiny Garści, Stalowa Wola 2018.
- II nagroda – III Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Jadwigi Kaliszewskiej, Poznań 2019.
- I Nagroda – VI Ogólnopolski Konkurs Skrzypcowy im. Rodziny Grobliczów, Kraków 2019.
- Finalista – Ogólnopolski Konkurs Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.
- I Nagroda oraz Grand Prix – XVI Konkurs Młodych Instrumentalistów im. Stefanii Woytowicz w Jaśle, Jasło 2019.
- I Nagroda oraz Grand Prix – III Ogólnopolski Konkurs Muzyki Polskiej, Jarosław 2019.
- II Nagroda – VIII Międzynarodowe Spotkania Młodych Skrzypków im. prof. Mirosława Ławrynowicza, Płock 2019.
- II Nagroda – Malaysia International Music Competition 2021
- II Nagroda ex-aequo – XV Międzynarodowy Konkurs im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego w Lublinie, 2021
- I Nagroda – VII Międzynarodowy Konkurs „Puławy i Skrzypce” Puławy 2022
Najważniejsze koncerty jako solista:
- Koncert z Filharmonią Rzeszowską z okazji rozpoczęcia Międzynarodowych Kursów im. Zenona Brzewskiego, Rzeszów 2018.
- Koncert w NOSPR w ramach cyklu „Scena Młodych”, Katowice 2019.
- Recital w ATMIE, Zakopane 2019.
- Udział jako solista w koncercie symfonicznym Filharmonii Krakowskiej, Kraków 2021.
YANG XU-CZAJA
Pochodząca z Chin Yang Xu-Czaja jako aktywna solistka i kameralistka brała udział w wielu festiwalach, koncertach oraz lekcjach mistrzowskich w Polsce, Austrii, Niemczech, Włoszech, Anglii oraz w Chinach. Jej pełne wigoru wirtuozowskie interpretacje zyskały przychylność międzynarodowej publiczności. W czerwcu 2015 roku wystąpiła z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej wykonując 1. Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa. W czerwcu 2017 roku została laureatką 1. nagrody w kategorii muzyki kameralnej oraz 3. nagrody w finale międzynarodowego konkursu “Premio Citta di Padova” w Padwie. Wspólnie z wiolonczelistą Janem Czają dokonali prawykonania zapomnianego utworu Feliksa Nowowiejskiego – „Trenów” op.20.
Yang Xu-Czaja mając niespełna 13 lat podjęła naukę u Pavla Dobrovolskiego w Konserwatorium Muzycznym „Xing Hai” w Guangzhou (Xing Hai Music Conservatory). W roku 2009 rozpoczęła studia w klasie profesor Alicji Kledzik i doktora Piotra Żukowskiego na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Współpraca ta zaowocowała dyplomem magistra z oceną wyróżniającą. Do roku 2017 Yang odbywała staż artystyczny na studiach podyplomowych u profesorów Alicji Kledzik i Marcina Sikorskiego. W 2019 roku artystka ukończyła z wyróżnieniem program Master of Arts na londyńskiej Royal Academy of Music, gdzie pobierała nauki od Amandine Savary i Colina Stone’a, a także rozwijała swoją pasję jako kameralistka pod okiem Iana Brown’a czy Adriana Brendela. Od roku 2019 jest zatrudniona przez Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w klasie prof. Ewy Murawskiej oraz prof. Marcina Baranowskiego.
Źródło: http://marcinbaranowski.com.pl/