18.11.2024
Międzyrzecz: Prawa dzieci
„MAM PRAWO! Czyli nieomal wszystko, co powinniście wiedzieć o prawach dziecka, a nie macie kogo ...
Konsumencie!!! Czy znasz swoje prawa???
Krzeszyccy seniorzy już się z nimi zapoznali!
Gminna Biblioteka Publiczna w Krzeszycach wraz ze Stowarzyszeniem Strefa Aktywności Rozmaitej zaprosiła mieszkańców Krzeszyc 12 kwietnia 2016 r. na spotkanie edukacyjno-informacyjne z rzecznikiem Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wielkopolskim Kazimierzem Szymańskim .
Rzecznik Inspekcji Handlowej przekazał zebranym wiele cennych informacji, przypomniał o najważniejszych uprawnieniach, które przysługują każdemu konsumentowi. Najwięcej informacji kierował do seniorów jako znaczącej grupy konsumentów uczestniczącej na spotkaniu. Osoby w wieku 60 lat oraz więcej są jedną z liczniejszych grup uczestników rynku konsumenckiego. Z badań wynika, że niestety bardzo często są oni ofiarami nierzetelnych przedsiębiorców i bardzo rzadko dochodzą swoich roszczeń. Wolny rynek stworzył wiele możliwości dla wszystkich jego uczestników. Badania pokazują jednak, że niezmiennie zagubione czują się na nim osoby starsze. Należą oni do grupy konsumentów wycofanych, którzy nabywają tylko najpotrzebniejsze rzeczy, a podczas zakupów kierują się przede wszystkim ceną produktu. Nie mają zaufania do przedsiębiorców. Z drugiej strony w wielu codziennych sytuacjach pozostają bierni. Nie szukają dodatkowych informacji o produktach i usługach. Gubi ich nadmierna ufność – rzadko weryfikują prawdziwość przedstawianych przez przedsiębiorców informacji. Rzadko składają też reklamacje i dochodzą swoich praw. Dlatego też bardzo ważne są różnego rodzaju kampanie i spotkania edukacyjne i cieszyć może tylko fakt, że są takie miejsca jak Gminna Biblioteka Publiczna w Krzeszycach, która wraz ze Stowarzyszeniem SAR dba o świadomość konsumencką swoich mieszkańców organizując dla społeczności tego typu spotkania.
Ponieważ u seniorów łatwiej wzbudzić zaufanie.
Jak wynika z praktyk, przedsiębiorcy często wykorzystują zaufanie starszych osób, np. oferując za niewielkie pieniądze wycieczki, często do miejsc kultu religijnego, połączone z prezentacją produktów i usług. Niejednokrotnie nie są one warte swojej ceny. Kupujący pozbawieni są możliwości złożenia reklamacji, nie są również informowani o prawie do zwrotu towaru czy rezygnacji z realizacji umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Dotyczy to nie tylko wycieczek, ale również zawierania umów w domu, wizyt akwizytora czy zakupów z katalogu firmy wysyłkowej.
Towar bez wady nie podlega zwrotowi.
Kupując daną rzecz powinniśmy być zdecydowani i przekonani o tym, że jest ona dla nas niezbędna. Mogą to być oczywiście względy wyłącznie estetyczne, problem jednak powstaje wówczas, gdy po powrocie do domu okazuje się, że wcale jej nie chcemy i zastanawiamy się co nas podkusiło do jej zakupu. W takiej sytuacji co do zasady pozostaje nam pogodzenie się z "zakupową porażką", jako że sprzedawcy nie mają obowiązku przyjęcia towaru bez wad i zwrotu pieniędzy bądź wymiany rzeczy na inną. Wyjątkiem jest praktyka niektórych sieci, które zabiegając o klientów, dopuszczają możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyny, o czym zostaniemy poinformowani dokonując zapłaty. Podstawą dochodzenia roszczeń w każdym przypadku jest zawsze paragon. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy pozbawieni prawa reklamacji produktu wadliwego, dlatego miejmy na uwadze, iż wszelkie tabliczki, zamieszczane przez sprzedawców przy kasach informujące jakoby towar przeceniony nie podlegał reklamacji, są niezgodne z prawem. Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata od jego zakupu i to do niego możemy w tym okresie skierować, najlepiej pisemną, reklamację. Jeżeli do produktu dołączona jest gwarancja, roszczeń możemy dochodzić bezpośrednio od gwaranta, którym najczęściej jest producent lub dystrybutor.
Bezpłatne poradnictwo konsumenckie.
Konsumenci, których prawa zostały naruszone, np. przez odrzucenie reklamacji, bądź mają jakiekolwiek wątpliwości w kwestii przysługujących im uprawnień mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, Federacji Konsumentów albo Stowarzyszenia Konsumentów Polskich (nr tel. 800 800 008).
Przytaczamy tylko wybrane informacje, ale jakże cenne, które otrzymali zebrani uczestnicy spotkania. Ponadto każdy uczestnik otrzymał z rąk rzecznika materiał informacyjny, który będzie pomocny przy poruszaniu się w gąszczu przepisów prawa konsumenckiego.
Gminna Biblioteka Publiczna w Krzeszycach oraz Stowarzyszenie Strefa Aktywności Rozmaitej dziękuje Wojewódzkiej Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wielkopolskim za przyjęcie zaproszenia i przeprowadzenie tak interesującego i niezwykle potrzebnego spotkania.
Informujemy jednocześnie, że w maju planujemy kolejne spotkanie edukacyjno-informacyjne. Temat spotkania: Leki- czy zawsze są dla nas zbawieniem. Wpływ reklam na nasze życie i zdrowie. Spotkanie poprowadzi psycholog i psychoterapeuta Julita Szkudlarek.
Oprac. W. Żurawski