Klimatycznie o Gorzowie
Klimaty bywają zmienne – towarzyskie, polityczne, związane z pogodą. Tym razem skupmy się na tym ...
Łyszczarz Michał: Młode pokolenie polskich Tatarów : studium przemian generacyjnych młodzieży w kontekście religijności muzułmańskiej oraz tożsamości etnicznej. – Olsztyn [etc.] : Katedra Socjologii Wydział Nauk Społecznych Uniwersytet Warmińsko-Mazurski [etc.], 2013. – 317 s. : il. ; 23 cm.
SPIS TREŚCI:
WPROWADZENIE – PROBLEMATYKA, NOTA METODOLOGICZNA
I. Teoretyczne zagadnienia dotyczące istoty etnicznego i religijnego wymiaru tożsamości
1.1. Pojęcie tożsamości w refleksji socjologicznej
1.2. Miejsce etniczności i religijności w społecznym wymiarze tożsamości
1.3. Termin "pokolenie" oraz religijność młodzieży w świetle przemian współczesnego społeczeństwa polskiego
II. Specyfika tożsamości polskich Tatarów
II.1. Grupa etnograficzna czy etniczna?
II.2. Elementy konstruujące tożsamość etniczną
III. Zarys historii osadnictwa tatarskiego na ziemiach Rzeczypospolitej
III.1. Początki osadnictwa w Wielkim Księstwie Litewskim
III.2. Bunt Lipków i nadania ziemskie na Podlasiu
III.3. Tatarzy w odrodzonej Rzeczypospolitej
IV. Struktura organizacyjna społeczności tatarskiej we współczesnej Polsce
IV.1. Muzułmański Związek Religijny w RP
IV.2. Związek Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Narodowe Centrum Kultury Tatarów Rzeczypospolitej Polskiej im. Leona Kryczyńskiego w Gdańsku
IV.3. Przykłady promowania tożsamości własnej grupy poprzez działalność wydawniczą, twórczość poetycką i wystawy muzealne
V. Tożsamość etniczna młodego pokolenia Tatarów
V.1. Kim jestem? Płaszczyzny autoidentyfikacji
V.2. Specyfika bycia Tatarem i muzułmaninem w Polsce – stosunki etniczne i wyznaniowe w miejscu zamieszkania
V.3. Poczucie dumy z bycia Tatarem
V.4. Świadomość miejsc o dużym znaczeniu symbolicznym
V.5. Związki endogamiczne i stosunek do małżeństw mieszanych
V.6. Stosunek do pobratymców zza wschodniej granicy
V.7. Relacje z Arabami mieszkającymi w Polsce oraz stosunek do wspólnoty muzułmańskiej
V.8. Uwarunkowania aktywności społeczno-kulturalnej
V.8.1. Młodzieżowy Zespół Pieśni i Tańca "Buńczuk"
V.8.2. Stowarzyszenie Młodzieży Muzułmańskiej "Dernek"
V.9. Zainteresowania i sposoby spędzania wolnego czasu
V.10. Istotne wzory i autorytety
V.11. Plany na przyszłość
VI. Religijność młodego pokolenia polskich Tatarów
VI.1. Ogólna charakterystyka islamu
VI.2. Podejście do religii muzułmańskiej na tle ewolucji osobistego stosunku do religijności
VI.3. Specyfika tatarskiej religijności muzułmańskiej
VI.4. Rola obowiązków religijnych
VI.5. Znaczenie muzułmańskich świąt religijnych a świecki wymiar uroczystości rodzinnych
VI.6. Wpływ religii muzułmańskiej na sposoby odżywiania się – stosunek do alkoholu, wieprzowiny i produktów halal
VI.7. Hidżab jako element ubioru kobiet muzułmańskich – obowiązek religijny a praktyka życia codziennego w Polsce
VI.8. Miejsce nauki religii w procesie kształtowania religijności oraz indywidualne próby poszerzania wiedzy religijnej
VI.9. Stosunek do języka arabskiego jako języka liturgicznego
VI.10. Zaangażowanie religijne – spotkania halakowe
VI.11. Tradycyjna symbolika religijna, a współczesne dewocjonalia muzułmańskie – przypadek muhirów
VI.12. Tradycja a religia – wyjątkowość islamu
WNIOSKI. PODSTAWOWE MODELE TOŻSAMOŚCI GENERACYJNEJ MŁODYCH TATARÓW
ANEKS I: SZCZEGÓŁOWE DYSPOZYCJE DO WYWIADU SWOBODNEGO
ANEKS II: DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA
INDEKS OSÓB
BIBLIOGRAFIA
SUMMARY