„PATENT NA CZYTANIE”

Uczestnicy szkolenia siedzą w półokręgu i słuchają prowadzącego.

W dniach 24-25 września 2024 r. Dział Instrukcyjno-Metodyczny Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wielkopolskim w ramach projektu „Patent na Czytanie” zorganizował szkolenia stacjonarne dla bibliotekarzy i bibliotekarek północnej części województwa lubuskiego. Pierwszego dnia odbyły się cztery szkolenia – dwa z nich poprowadził Jacek Łapiński (pisarz, prawnik, przedsiębiorca, pasjonat psychologii pozytywnej), autor książek: „Dlaczego warto czytać – pasja zamiast nałogów”,  „Z uśmiechem Ci do twarzy”, „O czytaniu na wesoło”. Trener wprowadził uczestników w metody aktywnej promocji czytelnictwa ukierunkowanych na potrzeby najmłodszych odbiorców. Wśród uczestników szkolenia nastąpiła ożywiona dyskusja dotycząca wyrobienia zwyczaju codziennej lektury u młodych ludzi. Wskazano na trudności zakłócające ten proces w postaci wpływu nowych technologii na małoletnich odbiorców. Prowadzący szkolenie omówił sposoby kreowania nawyku czytania oraz nakreślił potrzebę marketingowego postrzeganie instytucji kultury, w którym najważniejszy jest klient, czyli odbiorca.

Kolejne szkolenie poprowadził Mariusz Walak specjalista z zakresu edukacji informatycznej, który wprowadził uczestników szkolenia w świat sztucznej inteligencji oraz czatu GPT. To nowoczesne rozwiązanie z powodzeniem można używać do promocji czytelnictwa, o czym przekonali się odbiorcy warsztatu obserwujący wpisywane przez prowadzącego prompty (z ang. podpowiedzi) w okna chatu, dzięki czemu w błyskawicznym tempie generowane były obrazy, filmy i teksty dotyczące literatury.

W godzinach popołudniowych odbyło się spotkanie Jacka Łapińskiego z młodzieżą ze Szkoły Podstawowej nr 7 w Gorzowie Wielkopolskim, dotyczyło pasji czytania, która to powinna stać się jedynym nałogiem, jakiemu młodzież mogłaby ulegać. W interesujący sposób zachęcił młodych ludzi do współpracy, zapraszając ją tym samym do świata literatury. Trener przedstawił liczne argumenty, podkreślając, że codzienne dwudziestominutowe czytanie książek pozytywnie wpływa na rozwój słownictwa oraz kształtowanie wyobraźni.

Ciąg całodziennych szkoleń zamknął Marcin Karwowski (coach, mentor, doradca zawodowy, prezes stowarzyszenia „Pozytywni”, dyrektor Biblioteki Publicznej w Kokoszkowach) warsztatem dotyczącym „bibliotekarza w Internecie”. W sposób zwięzły prowadzący zaprezentował przegląd zasobów cyfrowych pomocnych w promocji książki i biblioteki. Pod lupę wzięto serwisy bibliotekarskie, portale recenzenckie, blogi biblioteczne oraz inne przydatne narzędzia cyfrowe. Internet to podstawowe narzędzie pracy w XXI wieku –bibliotekarze z powodzeniem mogą go wykorzystywać w swojej pracy, aby promować własną działalność.

Drugiego dnia szkoleń tj. 25.09.2024 r. prowadzący Marcin Karwowski zaprezentował uczestnikom nietypową literaturę w postaci książek pup-up przyciągających uwagę i cieszących się niesłabnącym zainteresowaniem wśród młodych czytelników. Spotkanie „książkocentryczne” skupiło się na przedstawieniu metod i narzędzi do prowadzenia atrakcyjnych działań czytelniczych skupionych wokół książki: wskazano na literaturę wykorzystującą wirtualną rzeczywistość, komiksy paragrafowe, a także wykorzystanie zbiorów biblioteki do budowania escape roomów. Trener omówił możliwości organizacji grywalizacji w bibliotece poprzez wykorzystanie m.in. kodów QR. Uwzględnił również takie metody pracy jak book sprint, czyli pisanie książek w sposób ekspresyjny.

Cykl szkoleń zamknął warsztat Mariusza Walaka, który w sposób praktyczny pokazał bibliotekarzom użycie kilku rodzajów chatu, m.in. GPT, Gemini, Claude Ai, Copilot wraz z możliwością wykorzystania ich w programie Canva.

Zwieńczeniem działań projektowych był wyjazd studyjny do Gminnej Biblioteki w Zwierzynie (27.09.2024), którego celem było wskazanie źródła dobrych praktyk oraz inspiracji dla bibliotekarzy i bibliotekarek w organizacji wydarzeń skoncentrowanych wokół działań proczytelniczych. Zespół Gminnej Biblioteki w Zwierzynie zaprezentował swoje działania w sposób ciekawy i angażujący, dzięki temu uczestnicy mogli przekonać się o tym, że wiele ofert kulturalno-edukacyjnych w bibliotekach można zorganizować niskim nakładem finansowym lub całkiem bezkosztowo. Podczas spotkania bibliotekarze wymienili się doświadczeniami, podzielili problemami oraz poznali się bliżej, co ułatwi im kontakt oraz otworzy możliwości współpracy.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.