Pegaz Lubuski 2 (97) 2024
Pegaz Lubuski 2 (97) 2024 (pobierz)
Drugie w tym roku wydanie „Pegaza Lubuskiego” otwiera słowo od redakcji autorstwa Agnieszki Kopaczyńskiej-Moskaluk, redaktorki naczelnej oraz prezeski Związku Literatów Polskich Oddział w Gorzowie Wielkopolskim (s.1). W cyklu „Wiersze na otwarcie” stronę 2 zajmuje poezja Jerzego Alskiego („Odpowiedź na pewne pytanie”). Opowiadanie „Jakiś tam dzień…” Anety Gizińskiej-Hwozdyk znajduje się na stronach 4-7. Cykl wierszy Joanny Ziembińskiej-Kurek pt. „Krótko bo tyle trwa wszystko” („non omnis…”, trans*logos (2024 r.)”, „Moi – których znałam”, „Commedia”, „W raju”) to strony 8-9. Kolejny zbiór liryków, „Preteksty II” autorstwa Z. Marka Piechockiego, mieści się na stronach 10-17 („2. 1”, „7. 2”, „11. 3”, „13. 4”, „19. 5”, „23. 6”, „29. 7”, „89. 9”, „113. 11”, „67.” „59. 13”, „131. 14”, „127. 14”, „109. 15”, „103. 16”, „104. 17”, „97. 18”). Poezja Katarzyny Maciantowicz („poranki”, „bruk”, „pora deszczowa”) wypełnia stronę 18. Strony 19-26 poświęcone są opowiadaniu Mariusza Sobkowiaka o tytule „Złość (bóg mordu)”. Na stronie 27 opublikowano poezję Anety Długołęckiej („odrodzenie”, „wyzwolenie”, „jeszcze dzisiaj”, „repetitio”, „z popiołów”, „początek wiosny”). Beata Igielska dzieli się „Tryptykiem fotograficznym” („*** [„na twoich zdjęciach…”]”, „*** [„nie ucieknę…”]”, „*** [„jesteś…”]”) (s. 28). Odrodzenie ciekawie interpretuje Danuta Szulczyńska-Miłosz w opowiadaniu „Cela” (s. 29-32). Poezja Jerzego Hajdugi („O niebo wyżej”, „Z reszty wspomnień”) wypełnia stronę 33. Ten sam gatunek prezentuje Janina Jurgowiak na stronie 34 („Relacja”, „Zimna wiosna”, „*** [„Przeżyliśmy razem tyle kalendarzy…”]”, „Ciąża”). Fragment nieopublikowanej powieści Olgi Smolec-Kmoch pod tytułem „Smaczliwki” umieszczono na stronach 35-36. Proza poetycka Jerzego Alskiego „Ogromna piłka, bardzo kolorowa” zajmuje strony 37-38. Łucja Fice dzieli się felietonem „Odrodzenie?” (s. 39-40). Adam Korzeniowski przedstawia opowieść „Historia jednego zdjęcia” (s. 41-44). Wiersze Moniki Miłosz („Ważne”, „Tamta dziewczyna”, „Tabula rasa porcelana”, „out)let’s love”) to strona 45. Vilanelle Zbigniewa Witosławskiego („Vilanella o niebiańskim młynie”, „Vilanella o rynku twarzy” mieszczą się na stronie 46. Andrzej Matuszewski w tekście „Zielony wygrywa” relacjonuje konkurs poetycki „Wiosenne wierszobranie” (s. 47). Na następnej stronie (s. 48) ukazano utwory zwyciężczyni wyżej wspomnianego konkursu, Anety Gizińskiej-Hwozdyk („Rozsiej po ludziach uśmiech majowy” [cytat z wiersza Stanisławy Plewińskiej], „Rozpędziły się w zakwicie” [cytat z wiersza Marii Przybylak], „Miasto ubrało się w zieloną suknię (…) / Szło w zielony spacer z wiosną pod rękę” [cytat z wiersza Kazimierza Furmana]). W serii „Młodzi piszą” figuruje Green Simon z „Poezją w ruchu” (s. 49-50). W nowej kategorii tekstów „Pegaza Lubuskiego”, czyli w „Strefie Piosenki”, swój tekst o tytule „Gość” prezentuje Bartek Orzeł (s. 51). Edyta Plucińska debiutuje na łamach czasopisma z lirykami „kiedy głaszczę dzień” i „jak sobie pościelesz tak będziesz rodził” (s. 52). Teksty poetyckie Tomasza Walczaka („*** [„gdy ciebie nie ma…”]”, „*** [„Niebieskie skarpetki…”]”) znajdują się na stronie 53. „Wspomnienie” o Zbigniewie Sejwie napisała Monika Kowalska (s. 54-58). Relację z wykładu Marka Kaczmarzyka pt. „Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?” zdała Katarzyna Maciantowicz (s. 59-60). Helka Cąkała dzieli się tekstem „Kartka z pamiętnika” (s. 61-62). Numer kończy podsumowanie wydarzeń kulturalnych w Wojewódzkiej i Publicznej Bibliotece im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wielkopolskim sporządzone przez Gabrielę Rodak (s. 63-65). W numerze i na okładce zaprezentowano fotografie autorstwa Zbigniewa Sejwy oraz fotograficzną dokumentację jego twórczych działań.