Pegaz Lubuski 3 (98) 2024
Pegaz Lubuski 3 (98) 2024 (pobierz)
Trzecie w tym roku wydanie „Pegaza Lubuskiego” otwiera słowo od redakcji autorstwa Agnieszki Kopaczyńskiej-Moskaluk, redaktorki naczelnej oraz prezeski Związku Literatów Polskich Oddział w Gorzowie Wielkopolskim (s.1). W cyklu „Wiersze na otwarcie” stronę 2 zajmuje poezja Joanny Ziembińskiej-Kurek („Pewność”, „Stoję nad urwiskiem”). Esej „Drogowskazy, czyli sztuka opowieści” Jerzego Alskiego znajduje się na stronach 4-9. Proza poetycka i wiersze Iwony Małgorzaty Żytkowiak („(do współczesnego poety)”, „Czytając Herberta kolejny raz”, „* [„na początku było Słowo…”]”) to strony 10-11. Kolejny zbiór liryków autorstwa Jerzego Hajdugi mieści się na stronie 12 („Dłużej nam”, „Plecak ewakuacyjny”, „Winniczek winny spaceru”). Poezja Edyty Plucińskiej („[„Dialog wewnętrzny…”]”, „#wskazy”, „#krok”) wypełnia stronę 13. Na stronie 14 opublikowano wiersze Tomasza Walczaka („Na odpuszczenie”, „*** [„dzieli nas tylko blask…”]”). Magdalena Kubacka debiutuje na łamach czasopisma z opowiadaniem „Śmiej się dla Świtezianki” (s. 15-19). Na następnej stronie (s. 20) zamieszczono utwór Łucji Fice „Idę”. Teksty poetyckie Anety Gizińskiej-Hwozdyk („Człowiek”, „Dostałem nowe życie”) znajdują się na stronie 21. Strony 22-24 poświęcone są opowiadaniu Gabrieli Rodak o tytule „Rozmowa”. Monika Miłosz dzieli się poezją („Lacerta puella”, „Znaki skrzydlate”, „Terapia szokowa”, „Wczoraj lato”)(s.25). Zbiór wierszy „Drogowskazy” Anety Długołęckiej wypełnia strony 26-27 („w kącie”, „bliskość”, „psychoterapia”, „własna bajka”, „poranny reset”, „omen”, „w promieniach”, „PKS”). Esej Marii Borcz „Empatia czy miłość” zajmuje strony 28-30. Łucja Fice dzieli się felietonem „Moje wewnętrze podróże” (s. 31-32). Temat numeru świetnie przedstawia Mariusz Sobkowiak w opowiadaniu „Drzwi, których nie należy otwierać” (s. 33-38). Fragment nieopublikowanej książki Macieja J. Dudziaka pod tytułem „Drogowskazy. Kierunki. Przygodność” umieszczono na stronach 39-44. Poezję prezentuje Janina Jurgowiak na stronie 45 („Ballada dziadowska”, „Grzeczność”, „Światło”). Ferdynand Głodzik przedstawia satyry „125 lat gorzowskich tramwajów” i „Zasiew” (s. 46). „Vilanella na temat prawa o ruchu drogowym” Zbigniewa Witosławskiego mieści się na stronie 47. W tekście „Przeszłość nigdy nie mija” Beata Igielska recenzuje książkę „W świetle latarni” Zofii Mąkosy (s. 48). O drogowskazach rozmawia Agnieszka Kopaczyńska-Moskaluk z Małgorzatą Meg Szumską w wywiadzie „Kierunek – uważność” (s. 49-51). Kolejny tekst recenzencki autorstwa Beaty Igielskiej „Kobiety Peterssenów są wszędzie” traktuje o książce Iwony Żytkowiak „Kobiety Peterssenów” (s. 52-53). Esej Magdy Turskiej „Unosząc się ponad chodnikami” wypełnia strony 54-56. Wspomnienia Ewy Rutkowskiej („O tym, co już było…”) to strony 57-58. Helka Cąkała dzieli się utworem „Sny i inne zmartwienia” (s. 59-61). Biogram Tomasza Hołyńskiego figuruje na stronie 62. Numer kończy podsumowanie wydarzeń kulturalnych w Wojewódzkiej i Publicznej Bibliotece im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wielkopolskim sporządzone przez Gabrielę Rodak (s. 63-65). Wiersz Beaty Patrycji Klary-Stachowiak („limit Hayflicka”) znajduje się na tylnej okładce. Na przedniej okładce przedstawiono fotografię autorstwa Agnieszki Kopaczyńskiej-Moskaluk. W numerze zaprezentowano fotografie autorstwa Tomasza Hołyńskiego.