Pegaz Lubuski 4 (91) 2022

 

Czwarty w tym roku „Pegaz Lubuski” otwiera słowo od redakcji autorstwa Agnieszki Moskaluk (redaktorki naczelnej, prezeski Związku Literatów Polskich Oddział w Gorzowie Wielkopolskim) (s. 1). W cyklu „Wiersze na otwarcie” na stronach 2-3 prezentuje poezje „przyjaciel odchodzi” i „gdybym była sarną. legendy” Katarzyna Maciantowicz. Temat numeru „Rytuały” rozwija Hanna Bilińska-Stecyszyn w opowiadaniu pt. „W takim dniu” (s. 4-10). Na stronach 12-13 zamieszczono wiersz Anety Gizińskiej-Hwozdyk „Nienawidzę nowych”. Ferdynand Głodzik po raz kolejny ujawnia się jako satyryk z utworem „Doczekać szabasu w Łosicach” na stronach 14-15. O spektaklu „Papusza, znaczy lalka” rozmawia Agnieszka Moskaluk ze scenarzystką Katarzyną Knychalską oraz reżyserem Jackiem Głombem (s. 16-19). Swoje wspomnienia z dzieciństwa obrazuje Iwona Małgorzata Żytkowiak w tekście pt. „O nadzwyczajności zwyczajnych świąt” (s. 20-22). Lech Jakubowski przedstawia liryk *** [„milczę…”] na stronach 23-24. Na stronie 25 zamieszczono krótki felieton Łucji Fice „Pragnę o tobie pisać”. Poezje Łukasza Terleckiego *** [„żeby dobrze zrozumieć wiersz…”], *** [„Jedni wyjeżdżają na wieś…”] i *** [„Ta zwykłość codzienności…”] to strony 26-27. Mikroopowiadanie „Osiedlowy” Mirosławy Szott zajmuje stronę 28. Na stronie 30 opublikowano dwa wiersze Jolanty Karasińskiej pt. „Święta” i „Codzienność”, a na 31 stronie – Jerzego Hajdugi „Po deszczu w oczach” oraz „Wigilie”. Strony 32-43 to opowiadanie Danuty Szulczyńskiej-Miłosz pt. „Znikający ludzie”. Poezje Marii Januszewicz ***[„Czy już wiesz, co mówiłam drzewom?…] i *** [„Nie pytaj…”] znajdują się na 44 stronie. Ryszard Jasiński zaprezentował „Impresje tuplickie” na stronach 45-49. Kolejna strona (50) to utwory Beaty Igielskiej „Rany” i ***[„łzy bólu…”]. Humoreska Jacka Laudy „Gdyby ciocia miała wąsy” mieści się na stronach 51-53. Janina J. Jurgowiak opublikowała wiersze „Nic na zawsze”, „Gdzie nasz dom?”, „Potop”, „Opisać świat”, „Konfesjonał” oraz „Noc” (s. 54-56). Rozdział „Śryż” pochodzący z książki „Szuga. Krajobraz po imperium” Jędrzeja Morawieckiego zamieszczono na stronach 57-61. Wywiad „Degustator” z Jerzym Grodkiem przeprowadziła Paulina Woźny (s. 62-64). Kolejny tekst (tym razem recenzencki) Danuty Szulczyńskiej-Miłosz pt. „Od lat wybaczam. O poezji Jerzego Hajdugi” rozkłada się na stronach 65-66. Następna recenzja „Duże troski małych ludzi” Beaty Igielskiej to strony 67-68. I wreszcie recenzja „O dziewczynie, która tęskniła, i komandosie, który płakał (fragment)” autorstwa Magdaleny Markowskiej znajduje się na stronach 69-70. Stałą rubrykę „Prosto z Windosoru” pt. „…Zapisać, utrwalić” Romana Habdasa (s. 71-73) okraszają poezje autora pt. „Wracaj” i „Odejścia, nadejścia…”. W numerze o sztuce piszą Andrzej Haegenbarth w „Jak zostałem artystą?” (s. 74-76) oraz Jacek Lauda w tekście „Zanim energia się wyczerpie” (s. 77-78). Konrad Pruszyński debiutuje w „Pegazie Lubuskim” dramatem „Brothers in love” (s. 79-130). Na kolejnych stronach zamieszczono informacje na temat II Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego im. Jana Grossa. Rozpoczyna przewodnicząca jury Anna Dominiak, podsumowując konkurs w „Tworzenie fraszek to nie fraszka”. Następnie zamieszono utwory nagrodzonych, tj. Agnieszki Śliz (I miejsce), Zbigniewa Witosławskiego (II nagroda), Bartłomieja Billa (III miejsce) i zdobywcy nagrody specjalnej ufundowanej przez rodzinę Jana Grossa – Tomasza Grabowskiego. O wydarzeniu, jakim było wręczenie Motyli podczas XXIII inauguracji sezonu kulturalnego 2022/2023, napisała Agnieszka Moskaluk (s. 136). Na zakończenie o wydarzeniach kulturalnych w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Zbigniewa Herberta w Gorzowie Wielkopolskim pisze Magda Turska (s. 137-140). W numerze i na okładce zaprezentowano rysunki i obrazy Jacka Laudy.

Pegaz Lubuski 4 (91) 2022

Pegaz Lubuski 4 (91) 2022