Problematyka przymusowych przesiedleń i stosunków polsko-niemieckich po 1945 roku jako przedmiot badań historycznych i praktyki szkolnej

 

 

 

Problematyka przymusowych przesiedleń i stosunków polsko-niemieckich po 1945 roku jako przedmiot badań historycznych i praktyki szkolnej / pod red. Pawła Migdalskiego, Edwarda Włodarczyka i Roberta Maiera ; [przekł. Krzysztof Gołda] ; Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa. – Szczecin : Wydawnictwo "Dokument" – Oficyna Archiwum Państwowego, 2007. – 164 s. ; 24 cm.

 

 

Spis treści:

Wstęp

Jan M. Piskorski: "Zamknęliśmy drzwi na klucz"… Zagadnienia przymusowych przesiedleń oraz problem pogodzenia się z pamięcią w kontekście zadań historii najnowszej

Philipp Ther: Dyskurs o wypędzeniu i pułapce pamięci

Piotr M. Majewski: Główni aktorzy debaty o przymusowych migracjach ludności w Polsce (1989-2004)

Hans Henning Hahn: Wokół dyskursu o wypędzeniach w Republice Federalnej Niemiec. Refleksje historyka

Jerzy Kochanowski: Migracje przymusowe w polskich podręcznikach szkolnych. Kilka spostrzeżeń osobistych

Robert Maier: Status tematu "migracje przymusowe" w niemieckich podręcznikach szkolnych

Małgorzata Ruchniewicz: Ludzie na drogach. Przymusowe migracje ludności w latach czterdziestych na terytorium Polski

Jerzy Kranz: Historia, wysiedlenia i pozycje prawne Niemiec

Thomas Henne, Miriam Saage-Maaß: Geneza oraz implikacje prawne federalnego prawa o świadczeniach wyrównawczych w latach pięćdziesiątych XX wieku

Wilma Abeles Iggers: Problematyka wypędzeń z punktu widzenia naocznego świadka i historyka

Program XXXI Konferencji Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej w Szczecinie