18.11.2024
Międzyrzecz: Prawa dzieci
„MAM PRAWO! Czyli nieomal wszystko, co powinniście wiedzieć o prawach dziecka, a nie macie kogo ...
Jak co roku Gminna Biblioteka Publiczna w Zwierzynie przygotowała cykl imprez poświęconych patronowi roku. 18 grudnia 2015 roku Senat RP przyjął uchwałę ustanawiającą rok 2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza. Okazją jest 170 rocznica urodzin oraz setna rocznica śmierci pisarza.
W uchwale Senatu RP napisano: „Senat Rzeczypospolitej Polskiej ustanawia rok 2016 Rokiem Henryka Sienkiewicza, by w setną rocznicę śmierci oddać należny hołd temu Wielkiemu Polakowi i przyczynić się do popularyzacji Jego twórczości oraz idei zawartych w Jego książkach – przede wszystkim patriotyzmu i przywiązania do tradycyjnych wartości”. Któż inny, jeśli nie biblioteka ma promować i popularyzować jego twórczość. Tym bardziej, że im młodszy czytelnik tym potrzeba przekonywania większa. To, co dla starszego pokolenia jest oczywiste dla młodszego stało się niezrozumiałe. Nic, więc dziwnego, że z dużą dozą niechęci sięgają po twórczość tego wielkiego pisarza. Trudno przekonać kogoś w czterdzieści pięć minut do zmiany nastawienia lub poglądów, można tylko pokazać coś z innej strony i mieć nadzieję.
Właśnie z takiego założenia wyszła GBP w Zwierzynie tworząc w kwietniu 2016 r. lekcje biblioteczne dla klas gimnazjalnych i podstawowych. Gimnazjalistom chciałyśmy pokazać Sienkiewicza, jako człowieka ciekawego świata, podróżnika, dziennikarza, z dużym poczuciem humoru, bacznie obserwującego otaczającą go rzeczywistość. O czym możemy się przekonać czytając jego „Listy z podróży do Ameryki”. Z uczniami szkół podstawowych rozmawialiśmy o jego dzieciństwie, początkach pisarskiej kariery, życiowych wyborach i przygodach, jakie miewał w czasie swych podróży. Rozmawialiśmy także o muzeach poświęconych temu wybitnemu pisarzowi, a jedno z nich, to w Woli Okrzejskiej zwiedzaliśmy wirtualnie. Naszą opowieść o Henryku Sienkiewiczu oparłyśmy o książkę „Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu” Anny Czerwińskiej – Rydel autorki wielu biografii wybitnych ludzi dla najmłodszych. Mamy nadzieję, że może, chociaż w niewielkim stopniu udało nam się zmienić nastawienie młodych czytelników i sprawić, że w inny sposób spojrzą na Sienkiewicza.
Z Sienkiewiczem przez świat
Mówimy Sienkiewicz, myślimy „Krzyżacy” lub „Trylogia”. Zapominamy o tym, że Sienkiewicz oprócz tego, że wielkim pisarzem był, był również dziennikarzem, reportażystą i człowiekiem, który połowę swego życia spędził w podróżach służbowych. O listach z podróży rozmawialiśmy podczas naszych lekcji bibliotecznych „Z Sienkiewiczem przez świat”. Uczniowie poznali jego perypetie ze zdobywaniem amerykańskiej wizy, wzięli udział w zgadywance „Pocztówki z podróży” i niemalże bezbłędnie odgadli, jakie to miejsca na podstawie fragmentów tekstu z książki „Podróże do Ameryki”. Spotkania były też okazją do dyskusji na temat jak młodzież odbiera twórczość Sienkiewicza. Największą trudność sprawia im archaiczny język. Dlatego jedno z zadań, które wykonali podczas zajęć polegało na przełożeniu fragmentu tekstu wybranego z „Podróży do Ameryki” na język współczesny.
Piórem czy mieczem
Kolejny dzień spotkań z Sienkiewiczem. Dziś naszym przewodnikiem podczas lekcji bibliotecznej dla klasy czwartej i piątej Szkoły Podstawowej była Anna Czerwińska-Rydel, autorka wielu książek biograficznych dla dzieci i młodzieży. A właściwie jej najnowsza książka „Piórem czy mieczem. Opowieść o Henryku Sienkiewiczu”. Wraz z Basią, główna bohaterką opowiadania, poznawaliśmy życie i twórczość Henryka Sienkiewicza. Fakty z biografii pisarza przeplatały się z fabułą książki, której akcja rozgrywa się w Muzeum Literackim Henryka Sienkiewicza w Poznaniu, a sekrety z życia pisarza przybliżał nam i książkowej Basi twórca tego muzeum pan Ignacy Moś. Żyjemy w czasach gdzie coraz więcej rzeczy mamy na wyciągnięcie ręki. Dzięki internetowi możemy za pomocą jednego kliknięcia przenieść się w dowolne miejsce na ziemi. My dzisiaj zaprosiliśmy uczniów klasy IV i V na wirtualny spacer po muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej. Dzieci nie tylko oglądały ekspozycję, ale również poszukiwały odpowiedzi na różne pytania związane z tym miejscem. Wszyscy świetnie sobie poradzili.
Oprac. W. Żurawski