Romowie 2011 : życie na pograniczu

 

 

 

 

 

 

Romowie 2011 : życie na pograniczu / red. nauk. Barbara Weigl, Małgorzata Różycka. – Warszawa : Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, 2011. – 270 s. : il. ; 24 cm.

 

Spis treści:
Wstęp (Barbara Weigl, Małgorzata Różycka)
Część pierwsza: Działania na styku kultur
Kamila Wosiak. Refleksje nie-Roma znad projektu na rzecz Romów
Agnieszka Caban: Refleksje Roma znad projektu na rzecz Romów
Tadeusz i Marlena Krzyżanowscy: Okiem asystenta edukacji romskiej z Bydgoszczy
Sylwia Maroń: Okiem asystenta edukacji romskiej z Wałbrzycha
Iza Stankiewicz: Okiem asystenta edukacji romskiej z Elbląga
Małgorzata Stankiewicz: Świat pracy asystentów edukacji romskiej i świat psychologii. Próba spotkania
Część druga: Jak można poznawać społeczność romską i relacje romsko-polskie? Wątpliwości badaczy
Halina Grzymała-Moszczyńska, Krystian Barzykowski, Daniel Dzida, Joanna Grzymała-Moszczyńska, Magdalena Kosno: Dziecko uwikłane. Sytuacja dzieci romskich w polskim systemie edukacji oraz ich funkcjonowanie poznawcze i językowe
Ewa Nowicka: Szkoła, rodzina i dzieci romskie
Magdalena Gostkowska: Sytuacja szkolna dzieci romskich – oczami uczniów Romów
Barbara Weigl, Magdalena Formanowicz, Mikołaj Winiewski: Związek etykiety Cygan, Rom, Rumun z postrzeganiem grupy etnicznej
Sławomir Prusakowski, Aleksandra Tylus: Romowie a Cyganie – czy nastawienie może zmienić stereotyp?
Część trzecia: Prawo obyczajowe i prawo państwowe. Dwa światy?
Karol Parno Gierliński: Pretensje do prawników. Programy na rzecz społeczności romskiej a potrzeby środowiskowe
Kaja Jasieńko: Prawne możliwości pomocy osobom prawomocnie skazanym na bezwzględną karę pozbawienia wolności. Komentarz do tekstu Karola P. Gierlińskiego
Kaja Jasieńko: Romskie prawo obyczajowe a prawo państwowe. Przyczynek do zrozumienia odmienności
Część czwarta: Stosunek do konfliktów w różnych kulturach
Halina Grzymała-Moszczyńska: Emocje czy rozum. Czyli dlaczego Zef Kruec miał zginąć z ręki Gjorga Beriszy?
Justyna A. Melonowska: Uczucie sympatii a dyskurs władzy. Refleksje sympatyka metod jakościowych w naukach społecznych na marginesie podróży do Kenii
Katarzyna Górak-Sosnowska: Między szariatem a prawem zwyczajowym. Rozwiązywanie konfliktów w kulturze arabskiej
Justyna A. Melonowska: Kultura (wobec) konfliktu. Refleksja teoretyczna wokół studium Davida W. Augsburgera. Rekonstrukcja i krytyka
Część piąta: Rzeczywistość przetworzona w literaturę
Jacek Milewski: Odwiedziny
Justyna A. Melonowska: Obraz zwady cygańskiej w „Romancero Gitano" Federico Garcii Lorki
Część szósta: Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Nauczanie o Zagładzie Romów
Beata Maliszkiewicz: Historia Sydonii – jak uczyć o Zagładzie Romów?
Bartłomiej Janicki: Komiks historyczny w szkolnym nauczaniu o Zagładzie Romów
Część siódma: Sprawozdania
Beata Popiołek: Rada Europy o sytuacji Romów w Polsce. Sprawozdanie z Konferencji – Wrocław 2010
Robert Bladycz: Wystąpienie podczas otwarcia spotkania Komitetu Ekspertów ds. Romów i Osób Wędrujących Rady Europy – Wrocław 2010
Noty biograficzne