Rzecznik Praw Obywatelskich w krzeszyckiej bibliotece
Konsumenci poznawali swoje prawa.
Co może konsument/-ka? Gdzie szukać pomocy?
Gminna Biblioteka Publiczna w Krzeszycach 21 marca 2014 r. zorganizowała spotkanie dotyczące praw konsumenta, na które zaprosiła społeczność lokalną. Spotkanie było częścią większego projektu „Wieczór z rzecznikiem”, który realizowany jest w pięciu krajach: Czechach, Słowenii, Estonii, Rumunii oraz w Polsce. Najważniejszym celem projektu jest upowszechnianie wiedzy o prawach, które zapisane są w Karcie Praw Podstawowych UE i przysługują wszystkim obywatelom Unii. W Polsce organizatorem projektu jest Centrum Edukacji Obywatelskiej, a partnerami: Stowarzyszenie Praktyków Dramy „STOP-KLATKA” i Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich. Projekt jest współfinansowany przez Komisję Europejską.
Nasza biblioteka zgłosiła się do udziału w projekcie "Wieczór z Rzecznikiem". Łącznie z całej Polski do projektu zgłosiło się ponad 50 bibliotek, z których wybrano 15 bibliotek, w tym naszą. Na spotkanie „Wieczór z Rzecznikiem” do wyboru były trzy tematy: prawo dostępu do informacji publicznej, prawa konsumenta i prawa pacjenta – temat przez naszą bibliotekę wybrany to prawa konsumenta. Przebieg spotkania poprowadzony został innowacyjną metodą dramy. Uczestnicy w bardzo czytelny sposób dowiedzieli się jakie mają prawa konsumenckie, kiedy są najczęściej naruszane oraz jak można je chronić. Publiczność stanowili zaproszeni mieszkańcy, którzy wspaniale udzielali się podczas prowadzonych warsztatów i podczas których na początku został wyświetlony krótki film dokumentalny pokazujący historię ludzi, których prawa zostały złamane i którzy postanowili walczyć o sprawiedliwość. Następnie uczestnicy „Wieczoru z Rzecznikiem” wzięli udział w warsztatach teatralnych poprowadzonych przez ekspertów ze Stowarzyszenia STOP-KLATKA. Kilkanaście osób, uczestników spotkania, zagrało w krótkim spektaklu prezentującym sytuację łamania praw konsumenta i wcieliło się w osoby walczące o swoje prawa. Dzięki metodzie dramy łatwiej było zrozumieć pozycję kogoś, kogo prawa zostały naruszone, poznać kontekst danej sytuacji oraz ocenić możliwości radzenia sobie w takich wypadkach. Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA stworzyło interaktywny spektakl przedstawiający dyskomfort życia „polskiego konsumenta”. Pozwolił on zarówno aktorom, jak też widzom wpływać na rozwój sytuacji, przeżywać autentyczne emocje w odtwarzanej roli. Dlatego dla naszych uczestników udział w przedstawieniu był niezwykle użyteczną formą podpowiedzi, jak sobie radzić i pomóc w podobnych okolicznościach. Druga część spotkania miała formę swobodnej dyskusji z przedstawicielem Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, Panią Sylwią Zimoch. Każdy uczestnik miał możliwość zadania pytania i uzyskania odpowiedzi, wyrażenia swoich wątpliwości i przedstawienia swojej opinii. Jednocześnie po spotkaniu Pani rzecznik zaprosiła wszystkich zainteresowanych na indywidualne konsultacje. Zainteresowanie było duże ,z czego wnioskować można, że społeczność boryka się na co dzień z różnymi problemami i takie konsultacje są niezwykle ważne i potrzebne. Oprócz tak wartościowego spotkania przedstawiciel CEO oraz koordynatorzy projektu przekazali krzeszyckiej bibliotece wiele materiałów informacyjnych dotyczących Karty Praw Podstawowych (broszury, foldery, ulotki), które będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych w tutejszej bibliotece.
J. Solińska, M. Taraszewska – GBP w Krzeszycach