Na ostatnim spotkaniu Klubu Książki dzieci i młodzież poznały kolejną cześć z serii bajek psychoedukacyjnych pt. ,,Bursztyn”. Opowieść wprowadziła nas w świat niewidomej dziewczynki Alicji, która pokazuje, jak można poznawać świat innymi zmysłami niż wzrok. Po omówieniu poznanej bajki przeszliśmy do kilku zabaw, które umożliwiły dzieciom zdrowym poznać sposób funkcjonowania dzieci pozbawionych tak ważnego zmysłu jak wzrok. Pierwszą zabawą było memo dźwiękowe są to pojemniczki wypełnione ryżem, kaszą, guzikami itp. Dzieci potrząsały pojemnikami, a ich zadaniem było odnalezienie za pomocą słuchu dwóch pojemników o takiej samej zawartości. Drugą zabawą było ,,Co to za przedmiot”, dzieci z zasłoniętymi oczami odgadywały przedmioty codziennego użytku. Następnie czekał na dzieci i młodzież tor przeszkód jedno dziecko miało zasłonięte oczy drugie asekurowało je i dawało wskazówki np. zrób trzy kroki i obróć się delikatnie w prawo. Dzieci poradziły sobie doskonale mimo tego, iż nie znały toru. Ostatnią zabawą było rysowanie z zawiązanymi oczami dzieci rysowały prosty obraz, na którym miało znaleźć się drzewo, dom, człowiek, słońce i chmury. Ach co powstało – śmiechom nie było końca! Znacznie lepiej dzieci poradziły sobie z rysowaniem kredkami olejnymi, które są wyczuwalne pod palcem.
Na spotkaniu dzieci i młodzież poznały również alfabet Braille’a są to specjalne litery, dzięki którym osoby niewidome mogą czytać książki i oglądać obrazki. Dzieci stwierdziły, że chciały by się kiedyś nauczyć takiego alfabetu i że jest on lepszy od pisania szyfrem. Dzięki takiej formie zabaw dzieci uczą się współpracy, spędzają ciekawie i aktywnie czas oraz przełamują stereotypy dotyczące różnych chorób i niepełnosprawności. Poznają problemy jaki towarzyszą dzieciom chorym i niepełnosprawnym uczą się akceptowania inności.
Na następne spotkanie zapraszam 14 marca!
Ewelina Morawiec