Wyjazd studyjny „Szlakiem biskupstwa lubuskiego pod drugiej stronie Odry”

uczestnicy wyjazdu w Lebus

22.06.2024 r. odbył się wyjazd studyjny „Szlakiem biskupstwa lubuskiego pod drugiej stronie Odry” w ramach projektu „Wspólne dziedzictwo – wspólna historia. 900-lecie ustanowienia biskupstwa lubuskiego 1124 (25) – 2024” dofinansowanego przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Pierwszym punktem wycieczki były ruiny kościoła w malutkim Podelzig, gdzie po raz pierwszy mieliśmy okazję przekonać się, że najważniejszy w konserwacji zabytków jest pomysł na ich zagospodarowanie.

Po przybyciu do drugiego zaplanowanego punktu trasy – malowniczo położonego miasteczka Lebus nastąpiło oberwanie chmury, które spowodowało, że na piękny widok na Ziemie Lubuską musieliśmy trochę zaczekać, o czym będzie mowa poniżej.

Ze względu na trudne warunki pogodowe udaliśmy się do Furstenwalde, gdzie w towarzystwie naszego przewodnika, Pana Błażeja Skazińskiego, zwiedziliśmy świetnie zagospodarowaną byłą katedrę biskupów lubuskich z jej najcenniejszą częścią – gotyckim sakramentarium.  Obecnie świątynia pełni również funkcję sali koncertowej.

Po krótkim spacerze po mieście wyruszyliśmy do Beeskow. W urokliwej miejscowości znajdują się: ogromny kubaturowo, gotycki kościół Mariacki, a także zamek z pięknie zachowaną basztą, z której widok na średniowieczne miasteczko (z najstarszym budynkiem w Brandenburgii)  mogli podziwiać chętni uczestnicy. Na dziedzińcu zamku, pod dostojnym dębem uczestnicy wycieczki zrobili sobie pamiątkowe zdjęcie.

Z Beeskow udaliśmy się do Frankfurtu nad Odrą, gdzie przewodnik opowiedział o historii tamtejszego Ratusza i kolejnego kościoła Mariackiego, w którym zachowały się piękne witraże.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się ponownie w Lebus, aby móc, już w pełnym słońcu, podziwiać piękną panoramę Odry i Ziemi Lubuskiej.