09.07.2024

Zwierzyn: Olimpijska przygoda w 10 odsłonach

Szóstka dzieci prezentuje książki podczas zajęć w pomieszczeniu biblioteki.

Lato w Bibliotece.
W którym roku odbyły się pierwsze udokumentowane starożytne igrzyska olimpijskie? Co w starożytności oznaczało słowo olimpiada? Co oznacza greckie słowo ekecheiria? Trudne pytania? Nie dla uczestników zajęć bibliotecznych. 24 czerwca 2024 roku rozpoczęliśmy naszą olimpijską przygodę, która trwała dwa tygodnie, do 5 lipca. Był czas na czytanie, poznawanie starożytnej historii i oczywiście sportową rywalizację. Niczym greccy herosi rozegraliśmy zawody w pięcioboju. Ale nie tylko siła i szybkość się liczyła wiedza też się przydała.
Kolejny dzień poświęcony był zawodom. Konkurencje miały różny stopień trudności a każdy uczestnik pracował na jak najlepszy wynik – należało uzyskać dobry czas aby otrzymać medal. Uczestnicy rywalizowali w: biegu na 100m, skoku w dal, rzucaniu piłką np. do kosza lub w dal, skakaniu na skakance, itp. Był również czas na czytanie i na zapoznanie się z postacią Pierre de Coubertin’a, który był inicjatorem nowożytnych igrzysk olimpijskich.
Środowe zajęcia w naszej bibliotece były prawdziwą sportową przygodą! Gościliśmy Panią Aurelię Komo-Libio mistrzynię Polski, Europy i świata w kettlebell, która opowiedziała dzieciom o swojej sportowej karierze, zaletach aktywności fizycznej i zachęcała do spędzania czasu w ruchu, a nie przed ekranem. Dzieci mogły podziwiać jej imponujące trofea i wypróbować sprzęt, na którym trenuje. Udział w profesjonalnym treningu, dostarczył im mnóstwo radości i pozytywnej energii.
Podczas XXXIII igrzysk olimpijskich w Paryżu rozegrane zostaną zawody w 32 dyscyplinach sportowych. W 7 z nich w centrum uwagi będzie piłka. Kopana, rzucana, odbijana, uderzana kijem lub rakietą. My również dzisiaj rzucaliśmy, odbijaliśmy, łapaliśmy piłkę oczywiście.  A kiedy trochę się zmęczyliśmy to przyszedł czas na poznawanie historii futbolu, bardzo popularnej dyscypliny sportowej z piłką w roli głównej. Ale olimpiada niejedno ma imię i w wielu innych dziedzinach można się sprawdzić np. w muzyce, tak jak to robiły dzieci podczas zajęć w Górkach Noteckich, gdzie każda z drużyn miała do wykonania: dokończyć teksty popularnych piosenek, stworzyć własny utwór wraz z układem tanecznym, zgadnąć co to za instrument, dopasować kraj do wykonawcy, itd. Oczywiście im więcej punktów, tym większa szansa na zdobycie złotego medalu. A już na sam koniec dzięki książce o dokonaniach ludzkości, uczestnicy wzbogacili się o wiedzę z zakresu muzyki – czyli kto najlepiej zarabia, kto otrzymał najwięcej nagród, kto wykonał rekordową liczbę bisów oraz która grupa muzyczna najlepiej sprzedaje się na świecie
W bibliotece w Górkach Noteckich odbyła się olimpiada słowno-językowa. Uczestnicy zajęć wykorzystali dotychczas zebraną wiedzę na temat igrzysk i ułożyli swoją własną historię olimpijską. Później przyszedł czas na gry planszowe w których trzeba było dobrze dobierać słowa, by uzyskać dużo punktów. Jednak dla naszych uczestników nie ma rzeczy trudnych i niemożliwych. Wszyscy poradzili sobie znakomicie, a ich kreatywność nie ma żadnych granic. Wszyscy dzisiaj zasłużyli na 1 miejsce. Właśnie tak, przecież najważniejszy jest udział i pokonywanie własnych słabości. Tego możemy uczyć się od mistrzów olimpijskich np. Haliny Konopackiej pierwszej złotej medalistki czy kolarskiej drużyny torowej, która sto lat temu zdobyła pierwszy olimpijski medal dla reprezentacji Polski. Nie mogło zabraknąć również sportowej rywalizacji. 28 czerwca w GBP w Zwierzynie rozegraliśmy drużynowy turniej szermierczy i indywidualny turniej rzutów dyskiem.
W historii sportu równorzędne miejsce zawsze zajmowała sztuka. Sztuka w programie igrzysk? Dlaczego nie. Olimpijskie Konkursy Sztuki i Literatury wypadły z programu igrzysk po 1948 roku. Ale również na tym polu Polacy zaznaczyli swoją obecność np. Kazimierz Wierzyński w 1928 roku, podczas igrzysk w Amsterdamie zdobył złoty medal za tom wierszy Laur olimpijski. My, 1 lipca, rozegraliśmy Pięciobój Sztuk Pięknych, a w zasadzie trójbój, ponieważ na pięciobój zabrakło nam czasu. Dzieci walczyły w kategorii malarstwo, rzeźba i architektura, a jutro rozegramy pozostałe dwie konkurencje z dziedziny muzyki i literatury. W Górkach uczestnicy zajęć stworzyli dwie drużyny i rywalizowali przeciwko sobie w koszykówce, siatkówce oraz grze w zbijaka. Dodatkowym urozmaiceniem, w ramach odpoczynku od wysiłku fizycznego, były wyścigi kapsli z flagami państw, które zostały wykonane na pierwszych zajęciach. Obie drużyny dzielnie ze sobą walczyły.
Czy sport może być sztuką, a sztuka… sportem? Zdecydowanie! To pasja i uczucia, forma wyrazu oraz estetyka. To również inspiracja dla rozgrywanych olimpijskich zmagań. We wtorek 2 lipca w Górkach każdy z uczestników zajęć, natchniony zarówno sportem jak i sztuką, miał okazję wykazać się znajomością dyscyplin olimpijskich ukrytych w prezentacji oraz wykonać kopię różnych znanych obrazów. W międzyczasie, aby nie zabrakło aktywności fizycznej, zostały rozegrane kalambury oraz krótkie zabawy z piłką.
Bezpieczeństwo w sieci to temat zawsze aktualny, do którego warto wracać. W środę o bezpieczeństwie i uzależnieniach było dużo. A jak im zapobiegać? Sport może być świetną alternatywą i sposobem na spędzanie wolnego czasu. W Górkach natomiast ten dzień zajęć wakacyjnych miał być wyzwaniem dla naszych uczestników, ponieważ należało wykazać się koncentracją i uwagą, ale również sprytem. Lecz takie doświadczenie nie sprawiło dzieciom żadnych problemów. Przez 2 godziny trwała olimpiada logiczna z wykorzystaniem różnych gier planszowych. Dzięki takim ćwiczeniom rozwija się logiczne i kreatywne myślenie, a także skupienie i cierpliwość.
Sport jest jedną z aktywności, która posiada szereg zalet oraz przeciwdziała uzależnieniom. Dobrze jest też mieć kogoś, kto dzieli takie samo zainteresowanie. Ta kwestia (i nie tylko) została poruszona podczas czwartkowych zajęć w bibliotece. Było na wesoło, ale i na poważnie. Uczestnicy zajęć chętnie dzielili się swoją wiedzą z zakresu sportu, tematu uzależnień oraz opowiedzieli o swoich pomysłach związanych z ich zapobieganiem. Jak myślicie czy istnieje różnica miedzy sportami zespołowymi i indywidualnymi? W których Wy się lepiej czujecie? Czy Waszym zdaniem każdy może uprawiać sport zespołowy? Czego uczy praca w zespole, drużynie? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas kolejnych zajęć. Wiele dobrych przykładów możemy znaleźć w historii igrzysk olimpijskich i paraolimpijskich. Z wielką uwaga dzieci oglądały zmagania niewidomych biegaczy wraz z przewodnikami. My co prawda nie rozgrywaliśmy zawodów biegowych, ale w parach składaliśmy papierowe statki. Co też okazało się trudnym zadaniem.
O tym, że igrzyska niejedno mają imię mogli się przekonać uczestnicy naszych letnich zajęć. Było trochę historii, trochę wiedzy teoretycznej, dużo zabawy i mnóstwo ciekawostek ze świata sportu. A 5 lipca w ostatni dzień zajęć przyszedł czas na wielki test o sporcie i nie tylko. Dzieci wykazały się wiedzą zdobyta podczas dwutygodniowych zajęć. Wszystkim dziękujemy za udział i zaangażowanie i życzymy bezpiecznych wakacji.
Relacja fotograficzna z wydarzeń dostępna jest na profilu społecznościowym biblioteki: GBP w Zwierzynie.
Zespół GBP w Zwierzynie